STU-lovgivningen fokuserer på en struktureret overgang fra ungdomsuddannelsen til voksenlivet, med det formål at forberede eleverne på selvstændig deltagelse i samfundet. Planlægning for fremtidig uddannelse er afgørende under denne overgang, da det hjælper med at udvikle personlige, sociale og professionelle kompetencer, der er nødvendige for en aktiv deltagelse i voksenlivet og potentielt videre uddannelse og beskæftigelse.
§ 9 i loven kræver, at kommunalbestyrelsen senest 12 måneder før afslutningen af uddannelsen påbegynder udarbejdelsen af et ressourcepapir, som danner grundlag for planlægning af den unges fremtidige aktiviteter, herunder videre uddannelse eller beskæftigelse (§ 9, stk. 1).
Senest 3 måneder før uddannelsens afslutning skal der afholdes et møde med den unge for at diskutere og planlægge overgangen til deres næste fase (§ 9, stk. 2).
Der udstedes et uddannelsesbevis, der beskriver uddannelsens indhold og de opnåede kompetencer, hvilket fungerer som dokumentation for den unges kvalifikationer (§ 9, stk. 3).
Hvis uddannelsen afbrydes permanent, udstedes et bevis for de færdiggjorte uddannelsesdele, hvilket sikrer dokumentation for fremskridt, selv ved ufuldstændige forløb (§ 9, stk. 4).
Denne lovgivning sikrer, at uddannelsesforløbet tilpasses den unges behov og skiftende situationer, hvilket understøtter en velovervejet og individuel overgang til voksenlivet.